Komende week gaat Facebook naar de beurs. De zogenoemde IPO (initial public
offering; beursgang) van het sociale netwerk belooft een financieel
spektakel te worden. Beleggers verdringen zich om te kunnen inschrijven op
aandelen Facebook. Voor allen geldt: we want a piece of the pie.
De hype rond de beursgang van Facebook doet me denken aan de beursgang van dat
andere internetbedrijf: World Online in het jaar 2000. Via mijn
studentenbijbaantje als medewerker op een bankkantoor was ik getuige van
bijzondere taferelen.
World Online
Ik zie de klanten nog voor me: bedelend, smekend om een prospectus van de
Nina-club. Bij sommige beleggers zag ik de wanhoop in hun ogen als ik hen de
verpletterende mededeling deed dat ‘hun’ bank niet betrokken was bij de
beursgang van World Online. Voor prospectussen moesten zij bij de concurrent
zijn. Daarvoor hoefde men niet ver te zoeken: het kantoor van de bank die de
beursgang begeleidde bevond zich vlak naast het onze.
Ik zag dat sommige klanten zich moesten beheersen om het niet op een rennen te
zetten. Met het laatste beetje waardigheid dat hen nog restte schreden zij
richting het pand van onze gewaardeerde concullega’s. Tien minuten later zag
ik onze overspelige clientèle afdruipen: schouders gebogen, gezicht richting
de grond. Hier en daar werd een traan geplengd. Navraag bij de concurrerende
bank had uitgewezen dat er inmiddels volledig was ingeschreven op de
aandelenuitgifte van World Online.
Onze onfortuinlijke klanten visten achter het spreekwoordelijke net, vielen
buiten de boot, hadden het nakijken, kortom: geen aandeeltjes World Online
voor hen. Als een waar traumateam verleenden mijn collega’s en ik onze
ontgoochelde klanten de broodnodige nazorg. Zorgplicht in optima forma.
Enkele maanden later kwam ons financiële traumateam wederom in actie. Sommige
klanten hadden namelijk wél geluk gehad (dachten ze) en wisten op de valreep
nog in te tekenen op aandelen World Online. Kort na de beursgang ging het
echter gruwelijk mis: binnen no-time belandde het aandeel (introductiekoers:
43 euro) in een vrije val. Beleggers werden voor honderden miljoenen euro’s
gedupeerd.
Run op Facebook
Kan een dergelijk debacle opnieuw plaatsvinden? De massale run op
Facebook-aandelen doet het ergste vermoeden. Afgelopen week werd bekend dat
de uitgiftekoers van het aandeel Facebook tussen de 28 dollar en 35 dollar
zal liggen. Dit betekent dat Facebook een beurswaarde van een slordige 100
miljard dollar kan gaan vertegenwoordigen.
Om dit even in perspectief te plaatsen: in de twaalf maanden tot 31 maart
boekte Facebook een winst van 972 miljoen, bij een omzet van circa 4 miljard
dollar, aldus persbureau Bloomberg. Dit betekent dus dat beleggers bereid
zijn om bijna 100 (!) keer de winst neer te tellen voor aandelen Facebook.
Dat riekt naar een beurshype die weleens heel onprettig zou kunnen aflopen.
Toch is het te kort door de bocht om de beursgang van Facebook eenzijdig in
verband te brengen met fiasco’s als World Online.
In mijn volgende bijdrage wil ik daarom een vergelijking maken tussen de
beursgang van Facebook en de grootste internetbeursgang daarvóór: die van
Google. Wordt vervolgd…
Allard Gunnink is als redacteur en columnist betrokken bij CoBeleggen,
een initiatief van de Beleggers Coöperatie. Deze column is niet bedoeld als
beleggingsadvies. De auteur kan posities hebben in (beleggingsinstrumenten
op) onderliggende waarden die hij beschrijft.
Meer columns
van Allard Gunnink
Volg de markten op Z24 Beurs
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl